විශ්ලේෂණාත්මක තර්කණය
 

මෙමගින් පරික්‍ෂා කරනුයේ පුද්ගලයන්, ස්ථාන, ද්‍රව්‍ය හා සිදුවීම් අතර සම්බන්ධතාවයන් පිළිබඳ ප්‍රකාශයන් විශ්ලේෂණය කිරීම තුළින් යම් යම් තොරතුරු තේරුම් ගැනීමේ හැකියාවයි. එනම් තොරතුරු කිහිපයක් පදනම් කර ගනිමින් තර්කානුකූල ලෙස තීරණයකට එළඹීමේ හැකියාවයි.


නිදසුන :-


* අංක 1 හා 2 ප්‍රශ්න පදනම් වන්නේ පහත දැක්වෙන විස්තරය මත ය.
* රූපා, නීලා, කමලා, අනුලා, චම්පා, අචලා සහ දේවි රවුම් මේසයක් වටේ වාඩි වී සිටිති.
* අචලා වාඩි වී සිටින්නේ දේවිට දකුණින් දෙවැන්නාට ය.
* නීලා වාඩි වී සිටින්නේ අචලා ළඟය. එහෙත් කමලා ළඟ නොවේ.
* කමලා ළඟින් වාඩි වී සිටින චම්පා සිටිනුයේ දේවිගේ දකුණු පසින් තුන් වැන්නාට ය.
* අනුලා වාඩි වී සිටිනුයේ රූපා හා කමලා අතරය.


1. දේවි ළඟින් ම වම් පසින් වාඩි වී සිටිනුයේ කවුද?
    1. අනුලා  2. රූපා  3. කමලා  4. අචලා  5. චම්පා


2. නීලා ගේ වම් පසින් සිවු වැන්නාට වාඩි වී සිටිනුයේ කවුද?
    1. රූපා  2. අචලා  3. කමලා  4. චම්පා  5. දේවි


දී තිබෙන විස්තර මතකයේ තබා ගනිමින් පිළිතුරු සැපයීම තරමක් අසීරුය. එලෙස පිළිතුර ලබා ගත්තද එහි නිවැරදි බව ඔප්පු කර ගැනීම අපහසුවේ. එබැවින් ඉහත එක් එක් වගන්තියේ දැක්වෙන තොරතුරු රවුම් ආකාරයට ලකුණු කිරීමට උත්සාහ කරන්න.



දේවිගේ දකුණු පසින් දෙවැන්නාට අචලා වාඩි වී සිටීම ලකුණු කරන්න. චම්පා සිටිනුයේ දේවිගේ දකුණු පසින් තුන්වැන්නාටය. එනම් 4 චම්පාය. ඇය ළඟින් කමලා සිටී. එවිට 5 කමලාය. අනුලා සිටින්නේ රූපා හා කමලා අතර බැවින් 7 රූපාය, 6 අනුලාය.


1. දේවි ළඟින්ම වම් පසින් සිටිනුයේ රූපා ය.
2. නීලා ගේ වම් පසින් සිව් වැන්නාට සිටිනුයේ කමලා ය.

* ප්‍රශ්න අංක 01 සහ 02 පදනම් වී ඇත්තේ පහත දැක්වෙන තොරතුරු මත ය.


කුඩා අහස්යානාවක ආසන N, P, Q, R, S සහ T නමැති මගීන් හයදෙනාට වෙන් කර දී තිබේ. අහස්යානයේ තිබෙන ආසන අට, අංක 1 සිට 4 සංඛාව දරන පේළි හතරකින් සමන්විත වන අතර, සෑම පේළියකම තිබෙන්නේ ආසන දෙකකි. මගීන්ට ආසන වෙන් කර දී තිබෙන්නේ පහත දැක්වෙන කොන්දේසි සපිරෙන ආකාරයටය.

* N එක් පේළියක තනිව ම වාඩිවිය යුතු ය.
* P සහ Q එක ම පේළියේ වාඩිවිය යුතු ය.
* Q නමැත්තාට S වාඩිවී සිටින පේළියේ වාඩිවිය නොහැකිය.
* එක් මගියකු පමණක් වාඩිවී සිටින පේළි වන්නේ පේළි අංක 1 සහ පේළි අංක 3 ය.


01. Q සමඟ එක ම පේළියේ වාඩිවිය හැක්කේ කාට ද?
  (1) N (2) P (3) R (4) S (5) T

02. P සහ R වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 2 හි නම්, පහත සඳහන් කුමක් ස්ථිරව ප්‍රකාශ කළ හැකිද?

  (1) N වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 1 හි ය.
  (2) Q වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 1 හි ය.
  (3) Q වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 4 හි ය.
  (4) S වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 3 හි ය.
  (5) T වාඩිවී සිටින්නේ පේළි අංක 3 හි ය.


* ප්‍රශ්න අංක 03 සිට 04 පහත සඳහන් තොරතුරු මත පදනම් වේ.


එක්තරා පාසලක ගුරුවරයෙකු විසින් අ.පො.ස. (උ/පෙ) පරීක්ෂණය සඳහා සූදානම් වන සිසුන් වෙත පැවරුම් 8 ක් දෙන ලදී. සියලු ම සිසුනට පැවරුම් සියල්ල ම සම්පූර්ණ කිරීමට නොහැකි විය. පහත දැක්වෙන්නේ විවිධ ශිෂ්‍ය කුලක විසින් සම්පූර්ණ කරන ලද පැවරුම් කුලක ය.































ශිෂ්‍ය කුලක 


පැවරුම් කුලක


* නදීරා, චමත්, අතුල   


3, 4, සහ 5


* නදීරා, චමත්, සිසිර   


6 සහ 7


* කාන්ති, නදීරා, චමත්


5 සහ 7


* සදීපා, චමත්, නදීරා


3, 6, සහ 8


* තරංග, කාන්ති, සදීපා


2, 4, 5 සහ 8


* කාන්ති, නදීරා, චමත්


3, 7 සහ 8


* තරංග, කාන්ති, සදීපා


1, 5 සහ 8


* රජීව්, තරංග, නදීරා


1 සහ 6



03. පැවරුම් අඩුම ගණනක් සම්පූර්ණ කළ සිසුන් දෙදෙනා කවුරුන් ද?

 (1) නදීරා සහ සිසිර     (2) කාන්ති හා රජීව්
 (3) රජීව් හා සිසිර       (4) අතුල සහ සිසිර
 (5) රජීව් සහ චමත්


04. සදීපා විසින් සම්පූර්ණ කරන ලද නමුත් තරංග විසින් සම්පූර්ණ නොකරන ලද පැවරුම කුමක් ද?
  (1) 7  (2) 6 (3) 5 (4) 4 (5) 3


05. ගුරුවරුන් සාමාන්‍යයෙන් අවංක වන අතර දේශපාලඥයින් සමාන්‍යයෙන් අවංක නොවන බව කියනු ලැබේ. එසේ ම නීතිඥවරයෙක් අවංක වීමට හෝ වංක වීමට හෝ සමාන ඉඩක් වේ. A,B,C පිළිවෙළින් දේශපාලඥයකු, ගුරුවරයකු හා නීතිඥවරයකු නම්, පහත දැක්වෙන කවරක් වඩාත් ම සුදුසු විය හැකි ප්‍රකාශයක් ද?


(1) A හා C යන දෙදෙනා ම අවංක වේ.
(2) B හා C යන දෙදෙනා ම වංක වේ
(3) A වංක වන අතර B අවංක වේ.
(4) A අවංක වන අතර B වංක වේ.
(5) C අවංක වන අතර B වංක වේ.


* ප්‍රශ්න අංක 6 පහත දැක්වෙන තොරතුරු මත පදනම් වේ.


පිරිමි ළමයි 6 දෙනෙක් හා ගැහැණු ළමයි 5 දෙනෙක් අ.පො.ස. (උ/පෙ) පන්තියක ඉගෙනුම ලබති. පිරිමි ළමයින්ගේ නම් අජිත්, සජිත්, රවින්, ප්‍රියන්ත්, ජනිත් හා ප්‍රවීන් වේ. ගැහැණු ළමයින්ගේ නම් සොනාලි, අමාලි, විමාලි, තමාලි සහ ෂමාලි වේ. ව්‍යාපෘතියක් නිම කිරීම පිණිස 6 දෙනෙකුගෙන් යුත් කණ්ඩායමක් පත් කළ යුතු ව තිබේ. කණ්ඩායම පත් කිරීමේදී පහත දැක්වෙන කොන්දේසි සැලකිල්ලට ගත යුතු ය.


* අජිත්ට හා ප්‍රියන්ත්ට එකට වැඩ කළ හැකිය.
* තමාලි සමඟ වැඩ කිරීමට රවීන් කැමති නැත.
* තමාලි හා ෂමාලි එකට වැඩ කිරීමට කැමතිය.
* ජනිත් සමඟ එකට වැඩ කිරීමට සජිත් කැමති නැත.
* සොනාලි සමඟ එකට වැඩ කිරීමට ප්‍රියන්ත් කැමති නැත.
* සජිත් සහ විමාලි එකට වැඩ කිරීමට කැමතිය.
* රවීන් සහ අමාලි එකට වැඩ කිරීමට කැමතිය.


06. කණ්ඩායමට අජිත්, රවීන්, ප්‍රියන්ත් සහ ප්‍රවීන් යන පිරිමි හතර දෙනා ඇතුළත් කළ යුතු වූයේ නම් කණ්ඩායමට ඇතුළත් කළ හැකි ගැහැණු ළමයින් දෙදෙනා කවුරුන්ද?


(1) සොනාලි හා අමාලි     (2) අමාලි හා විමාලි
(3) විමාලි හා තමාලි       (4) තමාලි හා අමාලි
(5) ෂමාලි හා තමාලි


ප්‍රශ්න අංක 07, 08, 09 සහ 10 යන ප්‍රශ්න පදනම් වන්නේ පහත සඳහන් විස්තර මතය. මෙහි දක්වා ඇත්තේ එක්තරා කාර්යාලයක සේවය කරන නිලධාරින්ගේ වැඩ කිරීමේ වාර්තා රටාවන්ය.


* a,b,c,d,e,f,g සහ h මෙම කාර්යාලයේ සිටින නිලධාරිහු වෙති.
* a,c,e,f සහ h ජ්‍යෙෂ්ඨ නිලධාරිහු වෙති.
* a,d,f සහ h උදේ වරුවේ සේවය කිරීමට කැමති අතර ඉතිරි අය උදේ හා රෑ සේවය කිරීමට කැමතිය.
* a,d සමඟ එකට සේවය කිරීමට ද c,g සමඟ එකට සේවය කිරීමට ද අකමැතිය.
* a සහ f සඳුදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* a සහ c අඟහරුවාදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* c සහ e බදාදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* e සහ g බ්‍රහස්පතින්දා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* g සහ h සිකුරාදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* b,d සහ h සෙනසුරාදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.
* b,d සහ f ඉරිදා දිනවල නිවාඩු ගනිති.


07. බදාදා උදේ සේවා මුරයේ සේවයට යොදා ගත හැක්කේ කවර ජ්‍යෙෂ්ඨ නිලධාරින්ද?

  (1) a,c,e            (2) a,f,h             (3) c,f,h
  (4) c,f               (5) a,e,f,h                           (……….)


08. ඉරිදා රෑ සේවා මුරයේ දී සේවයේ යෙදවිය හැකි ජ්‍යෙෂ්ඨ නිලධාරිහු දෙදෙනා කවරහුද?

  (1) c,e              (2) c,h                (3) a,c
  (4) e,f              (5) e,h                            (............)


09. සෙනසුරාදා දිනවල උදේ සේවා මුරයේ g නමැති කණිෂ්ඨ නිලධාරියා සමඟ සේවයේ යෙදවිය හැකි ජ්‍යෙෂ්ඨ නිලධාරිහු කවරහුද?

  (1) a,c,f          (2) a,e,f,h           (3) a,e,f
  (4) a,c,e,f        (5) a,c                                   (............)


10. සෙනසුරාදා රෑ සේවා මුරයේ එකට සේවයේ යෙදවිය හැක්කේ කුමන ජ්‍යෙෂ්ඨ හා කණිෂ්ඨ නිලධාරිහුද?

  (1) a,b           (2) f,g     (3) c,g
  (4) e,g            (5) b,e                       (...............)  

(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017