චීන කලාවට කොන්ධියුසියන් දහම, බුදු දහම හා තාඕ දහම හා පරිසරයේ බලපෑම ප්රධානව ලැබී ඇත. ප්රධාන මාතෘකා වූයේ කුරුල්ලන්, මල් හා පරිසර දර්ශනය. මේ සියළු ආගම් පරිසරයට ආදරය කිරීම උගැන්වීම එයට හේතුවයි. කලාකරුවන් නිතරම තැත් කළේ මානව සිතිවිලි සමග පරිසරයේ සුළඟ, ජලය, මීදුම හා කඳුවල ශක්තිය මුසු කිරීමටය. චීනයට ආවේනික අකුරු වලින් සැදුනු කැලිග්රැපි කලාවේ අකුරු විවිධ විදියට ඇඳ කැටිති කර අදහස් දක්වයි.
Covered jar (hu), Western Han dynasty
(206 B.C.–9 A.D.), 2nd–1st century B.C.
Luoyang area, China
Earthenware with painted decoration
8 3/16 x 13 3/4 in. (20.8 x 35 cm)
Female dancer, early Western Han dynasty
(206 B.C.–9 A.D.), 2nd century B.C.
China
Earthenware with slip and pigments
H. 21 in. (53.3 cm)
(206 B.C.–9 A.D.), 2nd–1st century B.C.
Luoyang area, China
Earthenware with painted decoration
8 3/16 x 13 3/4 in. (20.8 x 35 cm)
Female dancer, early Western Han dynasty
(206 B.C.–9 A.D.), 2nd century B.C.
China
Earthenware with slip and pigments
H. 21 in. (53.3 cm)
The Imperial Procession to the Ming Mausoleums
Anonymous (16th century)
Handscroll, ink and color on silk
Gibbons at Play
The Hsuan-te Emperor (1399-1435) dated 1427
Hanging scroll, ink and color on paper
Calligraphy
By Zhang Ruitu (1570-1641)
Calligraphy is an art dating back to the earliest day of history, it uses Chinese words as its vehicle of expression, one does not have to know Chinese to appreciate its beauty. Because in essence, Calligraphy is an abstract art.
playful By Li Juan (b. 1713)