ද්රගැබේ සතර දිසාවට මුහුණ ලා ඉදිකොට ඇති තොරණකට සමාන සියුම් කැටයම් සහිත කර්මාන්තයකි. එය ස්ථුපයේ බාහිර අංගයකි. පරණවිතාන මහතාගේ මතය අනුව මෙය ආරම්භ වුයේ ක්රි.ව. 1 වන සියවසේ දී වේ. වාහල්කඩ ඉදිරිපස දෙකොන අලංකාර කැටයම් සහිත ගල්කණු දෙකකි. එහි ඇති සත්වරූප දිසාව දැක්වීමට යොදාගෙන ඇත.
නැගෙනහිර - ඇතා
බටහිර - අශ්වයා
උතුර - සිංහයා
දකුණ - ගවයා
නැගෙනහිර - ඇතා
බටහිර - අශ්වයා
උතුර - සිංහයා
දකුණ - ගවයා
දැනට ලංකාවේ ඇති හොඳ ම වාහල්කඩ හමුවන්නේ මිහින්තලේ කණ්ඨක චෛත්යයේ වේ. මෙය කරවන ලද්දේ සුරතිස්ස රඡු විසිනි. එහි කැටයම් ක්රි.පු. 1 වන සියවසට අයත් බවටත් එය අමරාවතී කලා සම්ප්රද්රයට සමාන වන බවටත් තොරතුරු අනාවරණය කොටගෙන ඇත. මෙම වාහල්කඩ නිර්මාණය ආයික - ආදි මුඛ යන නම්වලින් ද හඳුන්වා ඇති අතර ආචාර්ය සෙනරත් පරණවිතාන මහතාගේ මතය වන්නේ වාහල්කඩවල ද ධාතුගර්භ නිදන් ගර්භ පිහිටුවිම ස
ඳහා වාස්තු විද්යා ශිල්පීන් විසින් සතර දිසාවට යොදනු ලැබු ආරක්ෂිත උපක්රමයක් ලෙස සැලකේ. මෙවැනි වාහල්කඩ සහිත නිර්මාණ පිළීබිඹු වන ස්ථාන අතර අභයගිරිය රුවන්වැලිසෑය ඡේතවන විහාරය මිරිසවැටිය යන ස්ථාන අතිශයින් ම වැදගත් වේ.
ඳහා වාස්තු විද්යා ශිල්පීන් විසින් සතර දිසාවට යොදනු ලැබු ආරක්ෂිත උපක්රමයක් ලෙස සැලකේ. මෙවැනි වාහල්කඩ සහිත නිර්මාණ පිළීබිඹු වන ස්ථාන අතර අභයගිරිය රුවන්වැලිසෑය ඡේතවන විහාරය මිරිසවැටිය යන ස්ථාන අතිශයින් ම වැදගත් වේ.