දඟර කඳ (Crank)
 සිලින්ඩර හතරක එන්ජිමකට භාවිත කරන දඟර කඳක ප්‍රධාන කාර්යය වන්නේ එන්ජිම තුළ ජනනය වන ජවය සබැඳුම් දණ්ඩ ඔස්සේ දඟර කඳ වෙත ලබාගෙන එය භ්‍රමණ චාලක ශක්තිය බවට පරිවර්තනය කිරීමයි. දඟර කඳේ එන්ජිම් බඳට සවිවන කොටස් ප්‍රධාන ජර්නල (Main journal) ලෙස හැඳින්වෙන අතර, ඒ සඳහා යොදා ගන්නා බෙයාරීම් ප්‍රධාන බෙයාරිම් ලෙස හඳුන්වයි.


දඟර කඳට සම්බන්ධක දඬු සම්බන්ධ වන කොටස් දඟර කඳ ඇණ (Crank pin) ලෙස හැඳින්වේ. දඟර කඳ ඇණ, දඟර කඳේ භ්‍රමණ අක්ෂය වටා කෝණික ව විවිධ අගයන්වල පිහිටයි. එබැවින් එක් එක් සිලින්ඩරයට අදාළ එන්ජිම් චක්‍රයක් අතර ද අනුරූප කෝණික අවස්ථාවන්වල දී සිදු වන බැවින් එන්ජිමෙන් නිපදවන ජවයේ සිදුවිය හැකි උච්චාවචනයන් ද අවම කර ගත හැකි ය. මෙලෙස එන්ජිම් සිලින්ඩරවල දහනය සිදු වන අනුපිළිවෙළ දහන අනුපිළිවෙළ (Firing order) ලෙස හැඳින්වෙයි.

ප්‍රධාන ජර්නල, දඟර කඳ ඇණ සහ දඟර වාරු එකිනෙක සම්බන්ධ වන ලෙස වාත්තු කර ඇත. මහා කොන් ජර්නල දඟර කඳ ඇණ, දඟර කඳේ භ්‍රමණ අක්ෂයට ඔබ්බෙන් පිහිටා ඇති නිසා දඟර කඳේ භ්‍රමණයේ දී අසංතුලිත කෙන්ද්‍රාපසාරි බල දඟර කඳ මත ක්‍රියාත්මක වෙයි. මේවා සංතුලනය කිරීමට මහා කොන් ජර්නලයට සවි කර ඇති සංතුලන බරක් ද ඇණ මඟින් සවි කොට ඇති අතර, මේ සඳහා මහා කොන් ජර්නලයේ ඇති සංතුලන බරෙන් පදාර්ථ කොටස් ඉවත් කර ඒවාට අමතර පදාර්ථ කොටස් අමුණා ඇත. මීට අමතර ව මහ කොන් බෙයාරින්වලට අවශ්‍ය ලිහිසි තෙල් සැපයීම සඳහා දඟර කඳේ විවිධ දිශාවන් ඔස්සේ සිහින් සිදුරු විද ඇත.
(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017