සබැඳුම් දණ්ඩ (Connecting rod)
  පිස්ටනය, සබැඳුම් දණ්ඩ මගින් දඟර කට සම්බන්ධ වෙයි. පිස්ටන් අතේ එක කෙළවරක් අනෙකට වඩා ප්‍රමාණයෙන් කුඩා වන අතර, එම කුඩා කෙළවර කුඩාකොන ලෙස ද, විශාල කෙළවර මහ කොන ලෙස ද හඳුන්වයි.

සබැඳුම් දණ්ඩේ මහ කොන කොටස දඟර කඳට ද, කුඩා කොන කොටස පිස්ටනයට ද සම්බන්ධ වෙයි. එන්ජිම් සිලින්ඩරය තුළ ඇති වන අධික තෙරපුම් බලයට ඔරොත්තු දිය හැකි වන පරිදි පිස්ටන් අතෙහි ප්‍රධාන කොටසේ හරස්කඩ "I" හැඩයට නිර්මාණය කර ඇත. බොහෝ විට සබැඳුම් දඬු වානේ හෝ ඩියුරැලූමින් භාවිතයෙන් හෙළා තැළීමේ තාක්ෂණය යොදා නිපදවයි. ඊට අමතර ව කුඩා පෙට්‍රල් එන්ජිම් සඳහා චීනච්චට්ටි භාවිතයෙන් වත්තු කළ සබැඳුම් දඬු ද ඇතැම් විට යොදා ගනියි.




කුඩා කොන සහ මහ කොන කොටස්වලට සම්බන්ධ වන බෙයාරීම් පිළිවෙළින් කුඩා කොන් බෙයාරීම් (Small end bearings) සහ මහ කොන් බෙයාරීම් (Big end bearings) ලෙස හඳුන්වයි.

කුඩා කොන් බෙයාරීම් හැම විට ම තනි වළල්ලක් ලෙස නිපදවන අතර, මහ කොන් බෙයාරීම් අර්ධ වෘත්තාකාර කොටස් දෙකකකින් යුක්ත වෙයි. පිස්ටන් අතේ කුඩා කෙළවර පිස්ටනයට සම්බන්ධ කිරීමට පිස්ටන් ඇණය යොදා ගැනේ. පිස්ටන් ඇණය ඉවතට තල්ලු වී යෑම වැළැක්වීමට බොහෝ විට එහි දෙකෙළවරට මුදු අගුළු භාවිත කරයි. පිස්ටනයේ අනුවැටුම් චලිතයේ දී පිස්ටන් ඇණයට සාපේක්ෂ ව එහි අක්ෂය වටා, පිස්ටනය සහ සබැඳුම් දණ්ඩ කෝණික ව භ්‍රමණය වීමට අවශ්‍ය හෙයින් එකිනෙක සම්බන්ධ වන මුහුණත් අතර නියමිත පරිදි වාසි තැබිය යුතු වෙයි.
(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017