පිස්ටන් වළලු (Piston rings)
  පිස්ටන් වළලු දෙකෙළවර අතර පරතරයක් ඇත. එය වළලු පරතරය යනුවෙන් හදුන්වයි. එබැවින් පිස්ටන් වළලු පහසුවෙන් පිස්ටන් ඇලි තුළට යෙදිය හැකි ය. එහෙත් පිස්ටනය එන්ජිම් සිලින්ඩරය තුළ සිර කර යොදා ඇති විට මෙම පරතරය සම්පූර්ණයෙන් ම වැසී යයි. සාමාන්‍යයෙන් පිස්ටන් වළලු සවිකරන විට වළලු පරතරය පවතින ස්ථානය එක ම රේඛාවක නොපිහිටන පරිදි සවි කිරීමට වගබලා ගැනෙයි. එමඟින්, එම හිඩැස් හරහා සම්පීඩිත වායුව කාන්දු වී යෑම අවම කරයි.



පිස්ටනයක අඩංගු වළලු ගණන විවිධ වන අතර, බොහොමයක් නවීන එන්ජිම්වල සම්පීඩන වළලු දෙකක් සහ එක් තෙල් වළල්ලක් භාවිත කරයි. පිස්ටන් වළලු තැනීමට චීනච්චට්ටි විවිධ ලෝහ වර්ග සමඟ මිශ්‍ර කර යොදා ගැනේ. ඉහළින් ම පිහිටි පිස්ටන් වළල්ල වැඩියෙන් රත් වන බැවින් එය තාපයට ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව වැඩි කිරීමට ක්‍රෝමියම් වැනි ලෝහ වර්ගයක සියුම් තට්ටුවක් ආලේප කරයි. අධික ව තාපය උපදවන ඇතැම් එන්ජිම්වල සියලු පිස්ටන් වලට ක්‍රෝමියම් ආලේප කෙරේ. මෙම වළලු හඳුනා ගැනීමට එම උඩමතු තලයේ “Top”යනුවෙන් සඳහන් කර ඇති අතර එය යෙදීමේ දී සිලින්ඩර හිස දෙසට යෙදිය යුතු ය.

එන්ජිම් සිලින්ඩර ගෙවී යෑමේ දී එහි බෝරය ඕවලාකාර හැඩයකට පත් වන අතර, ඒවා අලුත්වැඩියා කිරීමේ දී නැවත වෘත්තාකාර හැඩයට පත් කිරීමට අවශ්‍ය පරිදි සිලින්ඩර බිත්තිය කැපීමට භාජනය කළ යුතු වෙයි. මෙහි දී සිලින්ඩරයේ විෂ්කම්භය වැඩි වන බැවින් ඊට අනුරූප ව බාහිර විෂ්කම්භයෙන් වැඩි පිස්ටන් වළලු හා ඊට සරිලන විෂ්කම්භයකින් යුතු පිස්ටන භාවිත කිරීමට සිදු වෙයි. එවිට සිලින්ඩර ධාරිතාව වැඩි වීම ද සිදු වෙයි.
(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017