සිව් පහර එන්ජිමක් එක් ක්රියාකාරි චක්රයක් සම්පූර්ණ කිරීමට දඟර කඳ වට දෙකක් භ්රමණය විය යුතු වෙයි. එහෙත් දෙපහර එන්ජිමක එක් ක්රියාකාරි චක්රයක් සම්පූර්ණ වීමට අවශ්ය වන්නේ දඟර කඳ එක් වටයක් භ්රමණය වීම පමණී. එම 3600 භ්රමණ පරාසය තුළ දී පිස්ටනය (TDC) සිට (BDC) දක්වා ගමන් කිරීම යටි පහර ලෙස ද ඉන් පසු (BDC) සිට (TDC) දක්වා ගමන් කිරීම උඩු පහර ලෙස ද හැඳින්වේ.
එසේම මෙම පහර දෙක තුළ දී බාහිර වාතය එන්ජිම තුළට චූෂණය කිරීම, ඒවා සම්පීඩනය කිරීම, ඉන්ධන දහනය හා දහනය වූ වායුව එන්ජිමෙන් පිට කිරීම යන ක්රියාවලි හතර ම සිදු වෙයි. මෙලෙස එක් ක්රියාකාරි චක්රයක් සම්පූර්ණ කිරීමට අවශ්ය වන්නේ පහරවල් දෙකක් පමණක් බැවින්, මෙවැනි එන්ජිම් දෙපහර එන්ජිම් ලෙස නම් කෙරේ.
දෙපහර එන්ජිමක හරස්කඩක්
දෙපහර එන්ජිමක සැකැස්ම සිව් පහර එන්ජිමක සැකැස්මට වඩා සැලකිය යුතු වෙනස්කම් දක්වයි. බාහිර වාතය එන්ජිමට ඇතුළු වීමට යොදා ගන්නා චූෂණ කවුළුව එන්ජිම් සිලින්ඩරයට ම සම්බන්ධ කර ඇත. පිස්ටනයේ අනුවැටුම් චලිතයේ දී එහි පිහිටිම අනුව මෙම කවුළුව ඇරී හෝ වැසී පවතී. එසේ ම දහනය වූ වායු ඉවත් කිරීමට යොදා ගන්නා පිටාර කවුළුව සිලින්ඩරයෙහි උඩ කොටසට සම්බන්ධ කර ඇති අතර, එය අවශ්ය පරිදි ඇරීම හෝ වැසීම සඳහා කපාටයක් යොදා ගැනේ.
එසේම මෙම පහර දෙක තුළ දී බාහිර වාතය එන්ජිම තුළට චූෂණය කිරීම, ඒවා සම්පීඩනය කිරීම, ඉන්ධන දහනය හා දහනය වූ වායුව එන්ජිමෙන් පිට කිරීම යන ක්රියාවලි හතර ම සිදු වෙයි. මෙලෙස එක් ක්රියාකාරි චක්රයක් සම්පූර්ණ කිරීමට අවශ්ය වන්නේ පහරවල් දෙකක් පමණක් බැවින්, මෙවැනි එන්ජිම් දෙපහර එන්ජිම් ලෙස නම් කෙරේ.
දෙපහර එන්ජිමක හරස්කඩක්
දෙපහර එන්ජිමක සැකැස්ම සිව් පහර එන්ජිමක සැකැස්මට වඩා සැලකිය යුතු වෙනස්කම් දක්වයි. බාහිර වාතය එන්ජිමට ඇතුළු වීමට යොදා ගන්නා චූෂණ කවුළුව එන්ජිම් සිලින්ඩරයට ම සම්බන්ධ කර ඇත. පිස්ටනයේ අනුවැටුම් චලිතයේ දී එහි පිහිටිම අනුව මෙම කවුළුව ඇරී හෝ වැසී පවතී. එසේ ම දහනය වූ වායු ඉවත් කිරීමට යොදා ගන්නා පිටාර කවුළුව සිලින්ඩරයෙහි උඩ කොටසට සම්බන්ධ කර ඇති අතර, එය අවශ්ය පරිදි ඇරීම හෝ වැසීම සඳහා කපාටයක් යොදා ගැනේ.