විජයනගර් අධිරාජ්‍යය (ක්‍රි.ව. 1336-1576)
 
දකුණු ඉන්දියාවේ තුංගභද්‍ර නදිය ආශ්‍රිතව පිහිටි විජයනගර් රාජ්‍යයෙහි ආදි කර්කෘ වූයේ සංගම රාජවංශයේ පළමුවැනි හරිහරය. හරිහර හා බුක්ක විසින් මෙම රාජ්‍යය පිහිටුවා ගෙන තිබේ. 

පළමුවැනි හරිහර මියයෑමෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු බුක්ක විසින් විසි වසරක් (1346-1377) රාජ්‍ය විචාලේය. එම කාලයේ දී ඔහුගේ පුත්‍ර කුමාරකම්පන විසින් මදුරා සුල්තානය යටත් කරගන්නා ලදී.

පළමුවැනි බුක්ක ඇවෑමෙන් දෙවැනි හරිහර 1377-1404 දක්වා රාජ්‍ය කර ඇත. ඔහු විසින් දකුණු ඉන්දියවේ විජයනගර් අධිරාජ්‍ය වඩාත් තහවුරු කරන ලදී. මෙම අධිරාජ්‍ය බහමනි රාජ්‍ය බලයට තර්ජනයක් විය. මේ නිසා රාජ්‍යයන් දෙක අතර නිරන්තර ගැටුම් ඇති වී තිබේ. 

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

පළමුවැනි හරිහර මියයෑමෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු බුක්ක විසින් විසි වසරක් (1346-1377) රාජ්‍ය විචාලේය. එම කාලයේ දී ඔහුගේ පුත්‍ර කුමාරකම්පන විසින් මදුරා සුල්තානය යටත් කරගන්නා ලදී.

පළමුවැනි බුක්ක ඇවෑමෙන් දෙවැනි හරිහර 1377-1404 දක්වා රාජ්‍ය කර ඇත. ඔහු විසින් දකුණු ඉන්දියවේ විජයනගර් අධිරාජ්‍ය වඩාත් තහවුරු කරන ලදී. මෙම අධිරාජ්‍ය බහමනි රාජ්‍ය බලයට තර්ජනයක් විය. මේ නිසා රාජ්‍යයන් දෙක අතර නිරන්තර ගැටුම් ඇති වී තිබේ. 

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
පළමුවැනි හරිහර මියයෑමෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු බුක්ක විසින් විසි වසරක් (1346-1377) රාජ්‍ය විචාලේය. එම කාලයේ දී ඔහුගේ පුත්‍ර කුමාරකම්පන විසින් මදුරා සුල්තානය යටත් කරගන්නා ලදී.

පළමුවැනි බුක්ක ඇවෑමෙන් දෙවැනි හරිහර 1377-1404 දක්වා රාජ්‍ය කර ඇත. ඔහු විසින් දකුණු ඉන්දියවේ විජයනගර් අධිරාජ්‍ය වඩාත් තහවුරු කරන ලදී. මෙම අධිරාජ්‍ය බහමනි රාජ්‍ය බලයට තර්ජනයක් විය. මේ නිසා රාජ්‍යයන් දෙක අතර නිරන්තර ගැටුම් ඇති වී තිබේ. 

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

පළමුවැනි බුක්ක ඇවෑමෙන් දෙවැනි හරිහර 1377-1404 දක්වා රාජ්‍ය කර ඇත. ඔහු විසින් දකුණු ඉන්දියවේ විජයනගර් අධිරාජ්‍ය වඩාත් තහවුරු කරන ලදී. මෙම අධිරාජ්‍ය බහමනි රාජ්‍ය බලයට තර්ජනයක් විය. මේ නිසා රාජ්‍යයන් දෙක අතර නිරන්තර ගැටුම් ඇති වී තිබේ. 

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
පළමුවැනි බුක්ක ඇවෑමෙන් දෙවැනි හරිහර 1377-1404 දක්වා රාජ්‍ය කර ඇත. ඔහු විසින් දකුණු ඉන්දියවේ විජයනගර් අධිරාජ්‍ය වඩාත් තහවුරු කරන ලදී. මෙම අධිරාජ්‍ය බහමනි රාජ්‍ය බලයට තර්ජනයක් විය. මේ නිසා රාජ්‍යයන් දෙක අතර නිරන්තර ගැටුම් ඇති වී තිබේ. 

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
දකුණු ඉන්දියවේ හිංදු සංස්කෘතිය විනාශ වීමට නොදී සියවස් තුනක් පමණ කාලයක් මුස්ලිම් බලය මඬිනු ලැබුයේ විජය නගර් පාලකයින් විසිනි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
දෙවැනි හරිහරගෙන් පසු විරූපාක්ෂ සිහසුන අල්ලා ගත්තේය. දෙවැනි බුක්ක ඔහු නෙරපා හැර දෑ වසරක් රජ කළේය. ඉන්පසු පළමුවැනි දේවරාය, ඔහුගෙන් පසු ඔහුගේ සොහොයුරු වීර විජයරාජ, අනතුරුව දෙවන දේවරාය ද රජ වී ඇත. 

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
විජයනගර් රාජ්‍යයේ සිටි පළමුවැනි ක්‍රිස්ණ දේවරාය (1501-1530) බලවත් ම පාලකයෙකි. මෙම රජතුමාගේ කාලයේ විජය නගර් ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පය හා තෙලිඟු සාහිත්‍ය ශයිලයකට පත්වූ බව හෙළිවෙයි. 

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.

දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
දකුණු ඉන්දියවේ වරද දේවාලය - ගල්රථ දේවාලය - ස්වාමි දේවාලය ඉඳිවීම මෙම පාලන සමයේ කැපී පෙනෙයි. මෙසමයේ ලලිත කලා හා දේශපාලන හා සාහිත්‍යයෙහි ද ස්වර්ණමය අවධිය ලෙස පිළිගැනෙයි.
(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017