වාරියපොල සුමංගල ස්‌වාමින් වහන්සේ
 

ලංකාවේ පාලනය ඉංග්‍රීසීන්ගේ අතට පත්කර දීමෙන් පසු උඩරට ජනනායක රදළවරුන්ටත් ගණනායක සංඝයා වහන්සේටත් වහාම විසදිය යුතු බෑරෑරුම් ප්‍රශ්නයක්‌ මතු වූයේය. මේ ප්‍රශ්නය මතු වීමට ප්‍රධාන හේතුව උඩරට ඉංග්‍රීසි කිරීටය යටතට දුන්නේ සඳහටම නොව ටික කලකට පමණක්‌ ය යන හැඟීම කා තුළත් පැවතීම නිසාය.


"හොඳයි, මේ කාලය තුළ ඉංග්‍රීසීන් විසින් අපේ දළඳා රත්නයට යම්කිසි වෙනසක්‌ කරනු ලැබේ ද, අන් තැනකට ගෙනියාවි ද, එහෙම කළොත් අපි මොකද කරන්නේ, එය වැළක්‌වීමට අපට පුළුවන්ද, අපට ඔවුන් හා සටනට ශක්‌තියක්‌ තිබේද, දළඳා වහන්සේ ඔවුන් ගෙනියනවා බලබලා අපට ඉන්ට හැකිද, එසේ ජීවත්වීමෙන් ඇති ඵලය කුමක්‌ද ? යන මේ ප්‍රශ්න දළඳා මැදුරේ භාරකාර ගිහිපැවිදි දෙපසේ ඇත්තන්ගේ මොළය අවුස්‌සන්නට විය.

 

මේ සඳහා ස්‌ථීර තීරණයක්‌ ගැනීමට කාලය ඇත්තේ නිමේෂයකි. මහනුවර දළඳා මැදුර ඉදිරිපිට මේ දැන් ඉංගී්‍රසි ධජය ඔසවන ලද්දේය. මොවුනුත් අර පරංගියා මෙන්ම අපේ ආගමට සතුරුකම් කරන මිසදුටු වර්ගයක්‌. කමක්‌ නැහැ මොකක්‌ උනත් වෙන දෙයක්‌ පස්‌සේ බලාගමු "

ක්‌ෂණයකින් මේ තීරණයට බැසගත් පිරිස " හාමුදුරුවෝ මේ දළඳා වහන්සේ රහසෙන් සඟවාගෙන ගිහින් තබාගන්න. මතු හොද කාලයක්‌ ලැබුවාම නැවතත් අපට මෙහි තබන්න පුළුවනි. අපි ඉංගී්‍රසීන් රැවටීමට වෙන දතක්‌ ඒ වෙනුවට මෙහි තියමු " යි කතිකා කරගත්තා පමණයි.



ආගමාලයෙන් ද දේශානුරාගයෙන් ද ගිනිගෙන දිලිසෙන යකඩ කඳක්‌ මෙන් උද්වේගකර සිත් තැවුලෙන් පසුවුන වාරියපොළ හාමුදුරුවෝ හිඳගත් තැනින් වහා නැගිට සිවුර එක්‌කොට පොරවා සංඝාටිය නවා එකස්‌කොට වම් උරහිස දමා දළඳා වහන්සේ කුඩා කරඩුවක බහා පත් පොටෙහි දමාගෙන සිරි දළඳා මැදුරෙන් පිටත්ව ඇබිත්ත කොලුවාත් සමඟ නුවර වීථිවල පිඩු සිඟා වඩින තපෝවෘර්ධ ගුණවෘර්ධ මහණෙකු සේ හෙමින් හෙමින් පිය නැගූ සේක. දළඳා වහන්සේ සඟවාගෙන ජීවිත ආශාව හැරදමා දළඳා මැදුරේ පියගැට පෙළෙන් බසින වාරියපොළ හාමුදුරුවන් දිහා බලා උන් යට කී සෙසු ගිහි පැවිදි සමූහයාගේ ඇස්‌ වලින් කඳුළු කඩා හැලෙන්නට විය. වාරියපොළ හාමුදුරුවන් නොපෙනෙන තෙක්‌ මානයේ යනතුරු කඳුළු පිස දම දමා බලා උන් පිරිස දළඳා කරඩුව තුළ හදාපු දත තබා වසා කාටවත් නොදැනෙන සේ එතනින් ඉවත්ව ගියාය.

ඉංගී්‍රසීන් මහනුවර ගෙවල් දොරවල් සකස්‌ කරගෙන කාර්යාල පිහිටුවාගෙන නිලතල පවරාගෙන පඳලපදියන්වීමත් සමග ම වටා පිටාවේ කරුණු ගැන නෙත් සිත් යොමන්නට වූහ. එදා සිංහල ඉංගී්‍රසි දෙපක්‌ෂය මගුල් මඩුවට රැස්‌වී අර ප්‍රසිද්ධ උඩරට ගිවිසුමට අත්සන් තබන වෙලාවේ ඔසවන්නට ගිය ඉංගී්‍රසි කොඩිය ඇඳ බිම දමා පයින් පෑගූ පයින් පෑගූ ඒ "මුරණ්‌ඩු මහණා" කොහේදැයි නිලධාරීහු සොයා බලන්නට වූහ.


එදා කොඩිය බිම ඇද පෑගූ අවස්‌ථාවේ ගිවිසුම ලියා අත්සන්කර හමාර වුනාට පසු අපට ඕවාට පිළිතුරු දීමට හැකියැයි සනිටුහන් කරගෙන සිටි නිලධාරීහු වාරියපොළ සාමීන් සෙවීමට පටන් ගත්තේය. "වාරියපොළ උන්නාන්සේ ගේ හිස ගෙනැත් දුන් කෙනෙකුට විශාල තෑග්ගක්‌ දෙන්නෙමු" යි රට පුරා අණ බෙර ලැවීය.

මෙය ආරංචි වූ වාරියපොළ හිමියෝ ගම්බඳ හැසිරීම නවතා වන වැද ගල්ලෙන් ගිරි ගුහා ආදියෙහි වසමින් දිවි රැකගෙන දළඳා වහන්සේ තබා ගැනීමට සිතා වනගත පෙදෙසට වැඩියේය. කලක්‌ රන්ගිරි දඹුල්ලේ දෙව්රම් විහාරයෙහි මැද සැතපෙන විශාල බුදුපිළිමයට මුවා වී ඒ පසු පස නිදා ගැනීම කරමින්  කල් ගත කෙළේය. රන්ගිරි දඹුලු වෙහෙර වැසි භික්‌ෂූන් වහන්සේලා විසින් උන්වහන්සේට දන් පහන් දී මෙන් උවටැන් කරන ලද්දෝය.


එහි සඟ නමක්‌ සිටින බව අසල් වැසි ජනයා අතර සැලවී ඇතත යන සැකය නිසා එතනින් පිටවී ගිය උන්වහන්සේ සත් කෝරළේ පළාතේ වනගත පෙදෙස්‌වල විසීමට ගියේය. සේරිවාරීව වසන උන්වහන්සේට කවදත් වෙලාවට දන් ටික ලැබුණේය. සැතපීමට පහසු උවදුරු රහිත ඉඩමක්‌ නිරායාසයෙන්ම ලැබෙන්නේය. ලෙඩක්‌ නැත. විඩාවක්‌ නැත. වන සතුන්ගෙන් පීඩාවක්‌ නැත.

මී අඹ වනය
එක්‌ දවසක්‌ සත් කෝරළේ වනයක වාසය කරන කල අපූරු සිද්ධියක්‌ වූයේය. වැහි දිනක්‌ නිසා එදා එළියට බැසලා පිඩුසිඟා යෑමට අවසරයක්‌ නොලැබුණේය. වැසි පායන හැඩකුත් නැත. හැමදාම නියම වෙලාවට දළඳා වහන්සේට ආහාර පූජා කිරීම කිසිම දිනෙක අමතක කලේ නැත. එහෙත් මෙදින දළඳා වහන්සේට ආහාර පූජාව වළකීදෝ යි සැකයෙන් හා බියෙන් යුක්‌තව වැස්‌ස ඌරල් වන තුරු බලා උන්නේය.


ඒ වෙලාවට ගම්මානයකට වැඩ පිඩු සිඟා වැළඳීමට තරම් කාලයක්‌ තිබුණේ නැත. එදා දළඳා හිමිට ආහාර පූජාව කරන්නට බැරිවේය යන බියෙන් සිටින විට කොහේදෝ සිට පියාසර කර යන කුරුල්ලෙක්‌ ඩැහැගෙන ගිය මී අඹය උන් වහන්සේ සිටි ගස මුල දමා ගියේය. උන්වහන්සේ ඒ අඹ ගෙඩිය ගෙන දළඳා සාමිට කොටසක්‌ පුදා ඉතිරි කොටස තමනුත් වළඳා එදා දවස ගත කෙළේය.

හදිසි දානයක්‌
එක්‌ දවසක්‌ වාරියපොළ හිමියෝ ගමකට ආසන්න වූ කඳුගැටයක පිහිටි ගල්ලෙනක නවාතැන් ගෙන සිටියහ. ඒ අසල ගමේ ආරච්චිල එදා රෑ සිය සොහොයුරාගේ ගෙදරට ගොස්‌ කන්දේ ගල් ලෙනේ හාමුදුරු කෙනෙක්‌ වැඩ සිටිනවා, හෙට උදේ දානය ගෙන ගොස්‌ දීපල්ලා, මට උදේ වෙන ගමනක්‌ යන්නට තිබෙනවා" යි කියා ගියේය. ඒ ඇසූ ආරච්චිල ගේ සොහොයුරා සිය බිරිඳට කියා උදය හීල් දානය පිළියෙල කරවාගෙන ගොස්‌ දන් පිළිගැන් වූයේය. පසුවදා ආරච්චිරාළ හමුවූ ඔහු "අන්න ඊයේ ආරච්චි අය්යා කියාපු හැටියට අපි දානය සුදානම් කරගෙන ගොහින් ගල් ලෙනේ හාමුදුරුවන්ට පිළිගැන්වූවා" යි කීවේය.


"මොනවා මම කිව්වා දානයක්‌ දෙන්න, මම ඔය කියනකම් කන්දේ ලෙනේ හාමුදුරු නමක්‌ ඉන්න බවවත් දන්නේ නැහැ" යි කීවේය. මෙතන දින ගණනක්‌ ඔවුන්ගෙන් ආමිස පූජා ලබමින් සිටි උන්වහන්සේ ටික දිනකට පසුව මාතලේ බලා පිටත්ව ගියේය. මේ කාලය වනවිට අවුරුදු තුනක්‌ පමණ ගෙවී ගොස්‌ය. ඉංගී්‍රසි ආණ්‌ඩුව වාරියපොළ ස්‌වාමීන් සෙවීමේ උත්සහය නතර කලේ නැත. වාරියපොළ හිමි. ඉංගී්‍රසීන්ට අල්ලා දී තෑග්ග ලබාගැනීමට ඒ ඒ තැන්වල සිංහලයන් අතර පදිංචිව සිටි සිංහල-පරංගි ජනයා බොහෝ උත්සහා ගත්තේය.

 

මෙසේ පසුවන අතර ඒ හිමියෝද මාතලේ පෙදෙසේ පිහිටි ජාවක කෝට්‌ටේ හෙවත් වහකෝට්‌ටේ නමින් ප්‍රසිද්ධ සිංහල - පරංගි පදිංචි ගම්මානයකින් වඩින අතර උන්ට අසු වී සැක පිට අල්ලා ඉංගී්‍රසීන්ට බාර දෙන ලද්දේය. සතුරන්ට අසු නොවී උන්වහන්සේට අවුරුදු තුනක්‌ම වාසය කිරීමට හැකි විය. මෙසේ මාතලේ වහකෝට්‌ටේදී සිර භාරයට ගත් උන්වහන්සේ මහනුවර ඉංගී්‍රසි ආණ්‌ඩුකාරවරයා ඉදිරියට පමුණුවන ලදින් මෙතෙක්‌ කල් සිය ජීවිතයටත් වඩා ආදරෙන් රැක ගෙන සිටි දළඳා වහන්සේ එදා ඉංගී්‍රසීන්ට බාර දෙන ලද්දේය.

මලක්‌කාවට පිටිවහල් කිරීම


අවුරුදු දෙදහස්‌ ගණනකට අධික කාලයක්‌ ස්‌වාධීනව සිටි සිංහල ජාතිය පරාධීන වන මොහොතේ සිය රටේ හිමිකම පරදේශීන් අතට පත්වෙද්දී හද පත්ලෙන් නැගුනු මහා ශෝකයෙන් පීඩිතව එදා ගිවිසුමට අත්සන් කළ දා ඉංග්‍රීසී කොඩිය බිම ඇද හෙලූ වරදටත් සිංහල ජාතියේ ජීවය රඳා සිටින පරමාණු බිංදුවක්‌ සේ සැළකෙන දළඳා හිමිත් රැකගෙන තුන් වසක්‌ පමණ වනගතව දහසක්‌ දුක්‌ විදගෙන සතුරන් අතට අසු නොවී සිටීමේත් රාජද්‍රෝහි වරදට වාරියපොළ හිමියෝ මලක්‌කාවට පිටිවහල් කරනු ලැබූහ.


ජාතිය වෙනුවෙන් රට වෙනුවෙන් දිවි පිදීමට සැරසී සිටි ඒ අභිමානවත් වීර සිංහලයා දොළොස්‌ වසකට පසු යළිත් ලංකාවට ගෙනැත් දැම්මේය. ටික කලකට පසු මහනුවරදී අපවත් වූයේය.

(c) Shilpa Sayura Foundation 2006-2017